רוב המקרנים שהיו בעולם עד תחילת המילניום היו מסוג CRT המקרנים הענקיים הללו שקלו החל מ 70 ק"ג ומעלה ועלו כמו מכונית טובה, ומעטים יכלו להרשות לעצמם לצפות בבית תמונה גדולה יותר מ 50"
מקרנים אלה {בדומה לטלוויזיות ההקרנה האחורית} פעלו באמצעות שלושה תותחי אור שהרכיבו את התמונה המוקרנת והצטיינו בין השאר בשחורים שגם מיטב המקרנים היום מתקשים לשחזר.
בראשית שנות האלפיים החלו להופיע מקרני החד קרן שהיו יותר זולים, קלים, קטנים, והגיעו באיכות HD מה שהביא את המהפכה לשוק הפרטי ביכולת להביא את הקולנוע – לבית על כל המשתמע מכך, למעשה מקרני החד קרן שולטים עד היום ברוב נתח השוק.
מקרנים "דיגיטליים" נחלקים לשתי קבוצות עיקריות:
טכנולוגיה ראשונה: DLP - "Digital Light Processing" טכנולוגיה שפותחה ע"י TEXAS INSTRUMENTS עוד בשלהי שנות השמונים, המשלבת צ'יפ שהוא למעשה שטח מחזיר אור המורכב ממיליוני מיקרו מראות כאשר כל מראה כזו מייצגת פיקסל, אור מהנורה עובר דרך גלגל צבעים שמסתובב במהירות וקובע את צבע הקרן שתפגע במיקרו מראה המראה תשגר את הקרן אל העדשה או תסית אותה וכך בתהליך הכולל מיליוני מראות מעבירות אור בשבריר שנייה וכך נוצרת התמונה המוקרנת [ישנם אספקטים נוספים לתהליך אך קצרה היריעה].
הטכנולוגיה השנייה: LCD - liquid crystal display מקרן חד קרן המכיל שלושה פנלים של CRYSTAL LIQUID אחד עבור כל צבע בסיס [אדום, ירוק , כחול].
כל פנל זכוכית שכזה מכיל מיליוני גבישים נוזליים אשר מתפקדים כמעין תריס היכול לאפשר לאור לעבור דרכו או לחסום אותו באופן מלא או חלקי, כמות האור העוברת דרך כל גביש ממיליוני הגבישים X 3 צבעים לבסוף מרכיבה את התמונה המעוברת אל העדשה והחוצה.
רבות ניתן לדבר על ולמנות את היתרונות והחסרונות של כל טכנולוגיה, אשתדל לצמצם ולתת את תמצית הדברים אך לפני כן אציין שהפערים מצטמצמים ופיתוחים טכנולוגיים מקרבים את השניים הן מבחינת ביצועים והן מבחינת שימושיות.
תפעול העדשה
בשיטת ה LCD באופן גורף ישנה יותר אפשרות להטיית העדשה והזום האפשרי הינו גדול יותר,
דבר זה מתבטא ביתרון יחסי במיצוב המקרן בחדר לעומת מקרן DLP אשר לרוב אפשרויות העדשה והזום שלו קטנים יותר וכך מצריכים תכנון יותר קפדני של מיקום המקרן.
קונטראסט
למקרני ה DLP נרשם יחס קונטראסט טוב יותר על פני יריביהם מעולם ה LCD אך השימוש בעיינית משתנה המווסתת את כמות האור ושאר עזרים טכנולוגיים אפשרו למקרני LCD להשיג קונטראסט לא פחות טוב ובחלק מהמקרים אף להטות את הכף.
חשיפה לאבק
מקרני LCD חשופים יותר למפגעי אבק שכן לוחות ה LCD רגישים לאבק שלא כדוגמת צ'יפ ה DLP שאינו רגיש לעניין ועל כן גם אינו מצריך פילטר מיוחד הדורש תחזוקה.
לאחרונה אנו רואים לוחות LCD אטומים לאבק כמו במקרנים כדוגמת ה Panasonic - PT AE4000U.
עמידות
מקרני DLP נחשבים כיותר עמידים לאורך זמן לעומת עמיתיהם אשר מפתחים בלאי עם השנים ברמת לוחות ה LCD למרות ששוב, פיתוח לוחות LCD אנאורגניים במקרנים החדשים כביכול פותר בעיה זאת אבל היצרנים לא מדברים יותר מידיי על העניין.
רגישות
במקרני DLP ישנם אנשים העשויים להיות רגישים לאפקט של קשת המרצדת לשבריריי שנייה על פני התמונה, אפקט זה נוצר כתוצאה משימוש בגלגל צבעים המסתובב במהירות וההסבר סבוך למדי אך שימוש בגלגלי צבעים מהירים יותר במקרנים עכשווים מבטל את האפקט הלא רצוי אך עדיין יש כאילו הרגישים לעניין.
מה טוב עבורך?
תן לעיניים שלך להחליט ולא לשום דבר אחר.
מאמר זה הובא מאתר AV1 - מוצרי אודיו וידאו מובחרים בהזדמנויות
למאמרים נוספים ודברים ומידע מעניין ומוצרי אודיו איכותיים בקרו באתר שלנו: www.av1.co.il
יש לך שאלה? זקוק לייעוץ/ הכוונה?
נשמח לעזור ולייעץ info@av1.co.il
052.3153.707
מור יוסף שמעון
מאמר זה הובא מאתר AV1 המציע מוצרי אודיו וידאו מובחרים בהזדמנויות
למאמרים נוספים הכנסו לאתר בכתובת
http://www.av1.co.il